Sunday, February 24, 2008

بعد ما العيال يناموا


اتصل بي صديق فيسبكاوي وسألني سؤالا حاسما : ممكن تقولي لي انتوا عاوزين ايه ؟؟ لم تكن لهجته غاضبة وكأنه حقا يستفهم .. احنا مين ؟؟ انت وامنية طلعت واميرة الطحاوي
اقول ايه .. الستر وراحة البال .. حرية الوطن والمواطن .. كوباية عصير قصب .. لا اعرف فعلا ما هو المشترك الذي يمكن ان يطمح اليه اثنان في الحياة .. ربما يكون السلام العالمي
لم تكن كل هذه الاجابات تصلح اذ كان صديقي يسأل عن نقطة محددة لم ترد لبالي اصلا .. حرية المرأة
يا راجل وجاي تسألني انا
طبعا انا مش فيمنست خالص ده مبدئيا
ده كان احمد نصر الدين(زوجي) يقطعني
ولأن صديقي اطمئن تماما لاجابتي فأخذ يعدد المكاسب التي حصلنا عليها كنساء وقلب علي المواجع
اقول انا بقى
حقيقة انا اعتقد ان اكثر الناس حديثا عن الفضيلة هم اقلهم عملا بها .. لذلك ولتسامحني صديقاتي المهمومات بشكل كبير بالهم النسوي ان المسألة تحتاج ممارسة حقيقية لحقوقهن وليس مزيدا من الكلام والمعارك
الحياة ليست معركة مع الرجل لكنها معركة من اجل الوجود .. لذا من الافضل ان امضي في طريقي بلا مشاكل .. انا ايضا اتعاطف مع هموم الرجال كرجال يلقي المجتمع عليهم نظريا العبء الاكبر
لكن لزم التنويه نني لم اعاني تمييزا نوعيا لا في علاقتي بابي ولا زوجي ولا عائلتي هذه العلاقات المتوازنة القائمة على الاستقلالية وحدها هي التي دعمت اتجاهي نحو الحياد الايجابي في المسألة الفيمنزمية
لم احب من كتابات النساء سوى رضوى عاشور لأنها تنسى انها امرأة حين تكتب وهذه
مسألة اخرى .. تذكرن دائما انكن تنتمين للجنس البشري وليس لجنس الحريم
" الفروق البيولوجية ليست بيولوجية"
بمعنى ان الفروق البيولوجية بين الرجل والمرأة تتجلى في الحمل والانجاب والامومة
وهنا لب القضية
ما الفارق بين امرأة موهوبة ورجل موهوب ؟؟ انا هنا اسأل صديقي الذي اهتم بالقضية وكلف نفسه واتصل
اقول لك انا بقى
ان الرجل يمكن ان يعمل على تحقيق مشروعه 18 ساعة في اليوم دون ان يقطعها بتغيير البامبرز وتحميم الاولاد واعداد الطعام وتشطيف الايادي وتغيير الهدوم... هيركز يعني
انه لن يجد رئيسا يقول له" طب اعينك ليه وفيه حد غيرك ما عندوش التزامات .. وهنعمل ايه لو في يوم ابنك سخن .. وما قدرتش تيجي الشغل"
انه لن يشعر بالذنب اذا ذهب لعمله 8 ساعات متصلة ولن يشعر بالقلق على الاولاد اذ ربما تكون الدادة قد اطعمت الصغيرة التي لم تتجاوز 6 شهور رز وملوخية وشربتها شاي بلبن (كان ناقص تعزم عليها بسيجارة)
انه لن يحرم من فرصة عمل اذا سأل عنه صاحب العمل الجديد لأنه لن يتلقى هذا الرد طبعا " اصلها حامل وعلى وش ولادة"
انه لن يوضع في هذا المأزق النفسي الحاد واحد ابنائه يقبله في المساء شكرا له على انه اختار البقاء معهم وانه لن يعمل من اليوم
ولن يظل يتخيل نفسه كربة بيت عجوز خرقاء بعد ما يكبروا الولاد
واخيرا لن يبدأ يوما جديدا كل يوم بعد ما ينام الولاد .. يوم يبدأ في الساعة 12 كل يوم وينتهي عند الفجر تحقيقا لبعض الآدمية
كل ما سبق هو التجربة التي تجمعني بأمنية وأميرة وفاطمة ومنى ودعاء وكل بنات حواء اللواتي يحلمن ان يكن نساء .. امهات وناجحات

16 comments:

جميز said...

دايما فى مواضيع شبيهة أو تلك اللى بتتعلق بالحقوق و الفرق بين الرجل و المرأة باحب اقول ان مفيش فرق بين الاتنين و كلاهما انسان , حتى مبعترفش بنسب الرقة و الحساسية للمرأة فقط أو بانتساب القوة للرجل فقط , وصف الاتنين بـ انسان وصف مسيطر علىَ جدا

فى مجتمعنا , الرجل عنصرى شوية .. قولى شويتين ..و احيانا المرأة برضه بتكون عنصرية برضه , و الحقيقة ان كلاهما بيحظى ببعض المميزات عن الآخر

و حتى فى مجتمع مثالى مش هنقدر نتجاهل أو نتحاشى بعض المميزات

على فكرة .. عجبتنى اوى الإجابة على السؤال بتاع ايه الفرق بين رجل موهوب و امرأة موهوبة

قبل الطوفان said...

أمر من هنا لأحييك

ما زلت كما عهدتك دائماً: صحفية نابهة وكاتبة موهوبة

ظننت أنك اعتزلت لأسباب عائلية، لكنك أثبت أن النهر لا يجف عطاؤه

مودتي
ياسر ثابت

كمال سلطان said...

ايه الحلاوة دى ياأستاذة
وايه الحقد ده ع الرجالة
دا كده مفيش حد عاجبه حاله يعنى انا مثلا شايف انالجنس اللطيف متدلعين عالآخر وعايشين حياتهم آخر روقان وواخدين حقهم تالت ومتلت

لكن بعد ماقريت مقالك " وافتكرت حكاية الحمل والولادة وبلاوى العيال" عذرتكن

سعدت جدا بالتعرف على مدونتك الجميلة

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

تضحي المرأة منأجل بيتهاوأولادها وزوجها لكن كل هذا لا يشفع لها وعند أي تقصير بسيط قد لا يذكر تعلق لها المشانق وكانها مافعلت

فيزو2000 said...

فى اعتقادى ان نظرة المجتمع هى نظرة ازلية والمعاملة بين الرجل والمرأة مازالت على حدتها , وقد يظلم المجتمع ولكن من رؤيتى الخاصة ان الله عز وجل خلق الرجل والمرا’ ليكونا قطبى حياة وليكن لكلمنهما الدور الذى كتب عليه . وكلاهما مسؤل ومحاسب على قام عليه .

dr.Roufy said...

التاج جاهز يافندم
وينتظر استلامكم
:))

برضه بعد ما العيل يناموا
:)
كل المودة

حنة said...

اولا د. ياسر ثابت شرف مدونتي بالزيارة ده انا لازم اعلق زينة وافرش المونة رمل
انا سيدي ما اعتزلتش ولا حاجة .. انا اعمل في مجال التلفزيون ولكني في هدنة اول مرة اخدها في حياتي منذ 6 شهور والمرة دي لاني استعد للسفر لدبي ان شاء الله قريبا ويمكن نتقابل هناك
اشكرك على الاطراء واتمنى ان اكون دائما كما عهدتني الا قليلا بحكم السن

الاستاذ كمال اهلا وسهلا المدونة نورت
بأهل الفن وكأن المدونة زارها احمد حلمي ومنى زكي وتامر وشيرين وعمرو دياب .. مع انك اهم عندي منهم كلهم .. وانا مش باحقد ع الرجالة ولا حاجة ..تقبل تحياتي وصداقتي

جميز ازيك .. وواحشاني تعليقاتك في مجتمعنا وفي كل المجتمعات توجد احيانا معركة وهمية بين الرجل والمرأة للذين ليس ديهم معارك حقيقية
اختي المفقوعة مرارتها وحماتها ملاك اشكرك على الزيارة والتعلي .. نورتيني واستحملي حماتك بقى فاقادم مذهل اكثر
فيزو والدكتورة روفي نورتوني واسعدتوني ولتدوم صداقتنا ان شاء الله

oum mariam said...

أحلى حاجة فى الدنيا لما العيال يناموا هى دى اللحظة إللى أبدأ أحس إن فيه حاجة إسمها حرية بس حرية زى بتاعة الإعلام الحكومى "حرية مسؤلة من غير صوت عالى و لا خروج من البيت يا دوب شوية دردشة فى التليفون أو فرجة على التليفزيون و لو فيه كلمتين ح يتكتبوا .
بس عادل جوزى ما بيستناش العيال يناموا عشان يحس بالحرية هو بيخرج على راحته يتفرج على التليفزيون على راحته فى أى وقت يتكلم فى التليفون على راحته و فى أى وقت تفتكرى المقارنة لصالح مين الراجل و لا الست .

شيرين said...

مدونة تحفة يا حنان بجدددددد.. مبدعة كالعادة

بالنسبة بقى لموضوع الفيمينيزم، أنا كمان بكره قوي القالب ده، مع إن نصر وزين زمااااااان كانوا بيقولوا عليا فيمينيست مع إني من ذلك براء

المهم يا ستي أنا معاكي جدا في إننا لازم نعيش الحياة ونتفاعل وننجح من غير ما نفكر كتير أو نقول "هو احنا كده واخدين حقوقنا ولا لأ".. يا ستي اشتغلي ولما حد يبقى يمنعك عن حاجة تعسفا ابقي ثوري وحاربي واعملي اللي انتي عاوزاه..

تحياتي يا حنة.. وسلمي على حمزة وقوليله يسلم لي على محمد بيه
:)

ذو النون المصري said...

فعلا اقل الناس عملا بالفضيله و مبادئها هم اكثر الناس حديثا عنها
و اري ايضا ان كلامك عن المراه صحيح لان المراه الموهوبه لا تختلف في شيء عن الرجل الموهوب
المفروض ان هذه المعلومه اصبحت من البدهيات لكنها تحتاج في مجتمعنا الي مجهود جديد لاثباتها
و هذا للاسف الشديد

mona said...

مررت سريعا لأحييك
أهنئك على المدونة و مبدعة كعادتك
منى سلمان

مصطفى كامل (مصرررررى قووووى) said...

اقول لك انا بقى
مدونة جميلة
لم ابحث عنها ووجدتها بالصدفة
ويوجد يها كلام مهم
وتعقيبا
اقول لك انا بقى
جربى فى يوم ينطلب من دولة معالى جنابك
مصروف الشهر وما يكونش جاهز
ان ابنك يسخن ومش عارفة فى اية وممعكيش تمن زيارة الدكتور
ان حد بتحبيه قوى نفسة فى شيء ومش قادرة تشترية
انك ترحعى منهكة من الشغل بعد القرف مع اللى يسوى واللى مايسواش و مفترض
انك تبتسمى فى وجه اخرق لا يعنية ما عانيتى طول اليوم
انك تتخذى قرارات مصيرية وتتحملى عواقبة وحدك
انك تتحملى عواقب قرارات باقى افراد القطيع اللى فى رقبتك
انك تعملى بجد وجهد وتكسبي كويس و لا تكونى مرتشية او خائنة او فاسدة وتدخلى الجنة كماااان
دا الشيىء اللى بيجمعنى
انا ومحمد ومحمود واحمد وعلى وخالدوعلاء وعبد المنعم وفاروق وفؤاد ونجيب وعبدالناصرررررر

حنة said...

شيرين .. محمد بيه بيسلم عليكي وبيقول لك هو بيتحسس مسدسه لما بيسمع كلمة فيمنست .. هو واحمد نصر واحمد زين فاحترسي
مصطفى .. مش هندخل لبعض قافية بس اللي انت قلته ده بتحس بيه الستات كمان .. مش الرجالة بس احنا في عصر المساواة يا استاذ لكن للاسف هي مساواة في الهم فقط وعلى رأي جدتي "في احزانكم مدعية..."
منى مرورك على مدونتي يساوي لي الكثير وانت تعرفين انني احبك انت تحديدا ان تقرأي لي .. صداقة قديمة بقى
ام مريم .. حطي همك على همي .. كلما قرأت مدونتك انتابتني رغبة في البكاء وتذكرت ما لم تتسع مدونتي لذكره من همي اليومي كأم تحاول ان تكن عاملة
ذو النون المصري .. لا تخف ففي الحياة نساء يعملن بجد لاعادة اكتشاف البديهيات .. تحياتي

زمان الوصل said...

سلامات :)
أنا انبسطت جدّا لإعجابك ب "رضوى عاشور" و ما أسعدنى هو سبب إعجابك بها وهو أنّها تكتب عن الإنسان بشكل عمومى .. أنا فعلا يستفزّنى فى كثير من المبدعات أنّ إبداعهن يتمحور حول المرأه و غالبا ما يكون مبنى على التجربه الشخصيه التى سرعان ما يستهلكها الحديث المطوّل و المعاد عنها .. و الكاتب الموهوب مفترض أن يكتب عن أبناء جنسه و الجنس الآخر بنفس الاهتمام و الحماس ..

تحيّاتى :)

Anonymous said...

ههههههههههههههه
السلام عليكم أولا
ازيك ثانيا ؟

و الله شكله مفقوع يا عيني
صعبان عليا ..
بيتصل بيكي عشان ده بس ..
يا خراشي ..

هههههههههههههههههه
الضحكة دي عشان انا كل ما اروح في حتة اتكعبل في ناس اعرفها
مالها خالتو امنية ؟ ها ؟ مالها يعني ؟
فيمينست قد الدنيا
ههههههههههههههههههه
طبعا هي مش خالتو خالتو بس خالتو خالتو , فكيها بقى :))))

نيجي للجد بقى :
**الحياة ليست معركة مع الرجل لكنها معركة من اجل الوجود ..

رائع ..
فعلا أتفق معكِ ..
الحياة الزوجية مش مجرد معركة " إثبات " من يملك أحقية صنع القرار " ولا كأننا بنعلن حرب 6 أكتوبر " لأ , الحياة الزوجية مشروع بناء أسرة متكاملة , يعني مش خناقة :)

**ما الفارق بين امرأة موهوبة ورجل موهوب ؟؟ انا هنا اسأل صديقي الذي اهتم بالقضية وكلف نفسه واتصل

سؤال جميل جدا يشبه سؤال : لماذا لا يوجد سوى أدب ذكوري مبدع ؟!

**ان الرجل يمكن ان يعمل على تحقيق مشروعه 18 ساعة في اليوم دون ان يقطعها بتغيير البامبرز وتحميم الاولاد واعداد الطعام وتشطيف الايادي وتغيير الهدوم... هيركز يعني

مممممممممم
فعلا مسئولية الأمومة مسئولية ضخمة ..
بس مش معنى كده ان الراجل هيدنوا الفترة دي شغال بس !
أعتقد فيه شيء اسمه مسئوليات و ضروريات البيت و لازم سعادته يروح يجيبها !
وزي ما فيه أمور زي دي , لازم نعترف ان الأمور دي بتكون " وقتية " ولا تتعدى فترتها حاجز العام على ما أعتقد !
و زي ما في أمور هنا " الجانب النسائي " فيه أمور هناك " الجانب الرجالي " زي مشاكل في البيت " يعني مية و نور و كلام زي كده " مشاكل العائلات , المرض , الخدمات , امور طارئة , الحاجات دي برضو تعتبر مساوية للحمل و ما يصحبه من مسئوليات و إن كانت أقل مرتبة طبعا عشان المنجد مش عنده زمة و ضمير :))

**انه لن يجد رئيسا يقول له" طب اعينك ليه وفيه حد غيرك ما عندوش التزامات .. وهنعمل ايه لو في يوم ابنك سخن .. وما قدرتش تيجي الشغل"

نظرة واقعية تماما :))

**انه لن يشعر بالذنب اذا ذهب لعمله 8 ساعات متصلة ولن يشعر بالقلق على الاولاد اذ ربما تكون الدادة قد اطعمت الصغيرة التي لم تتجاوز 6 شهور رز وملوخية وشربتها شاي بلبن (كان ناقص تعزم عليها بسيجارة)

هههههههههههههههههه
لا الصراحة ما يصحش
هههههههههههههههههه

الباقي طبعا موافق انه مشغوليات فعلا ..
بس دي مشغوليات السيدات و فيه مشغوليات للرجال و الحياة تقتضي ان كل فرد يقوم بدوره حتى تستقيم الحياة :))

أخيرا أنا جيت هنا طبعا متأخر زي ما أنا شايف
بس حرام عليكي
اكتبي كتير ..
الواقعية مفيدة جدا و مستوى كتاباتك جميل ..

يلا بانتظار البوست القادم
ما تتأخريش

الساحر ..
أحمد خشبة !
فيسبوكاوي :))

حنة said...

يا خبر يا احمد
تعليقك المتأخر دي فرحني جدا متشكرةقوي
بس حياتي فعلا
ساعات باقعد اعيط واقول انا اتورطت وبعدين لما باشوف ضحكة واحد من الولاد باحس ان هي دي الحياة فعلا
وان انا ممكن افوق بعد عشرين ، خمسة وعشرين سنة لما اجوزهم واخلص منهم
ساعتها ندر علي للف العالم مشي
ده لو فضل عندي صحة طبعا