Monday, March 24, 2008

الحق في المرض


"الحق في المرض" نعم هذه هي نظريتي الجديدة واليكم بالتفاصيل

بالأمس ارتفعت درجة حرارتي ، تضخمت اللوز ، آلام روماتيزمية حادة وكأن منشار ثلاثي الأبعاد يعزف موسيقى الانتصار على شخصي الضعيف

لكن ورغم كل هذا استشعرت احساسا شريرا بالسعادة بهذه الوعكة الصحية الطارئة

البقاء في الفراش ليوم كامل ، التعرق وكأنني في حمام ساونا مجاني ، تعاطف من أحبهم واحساسي بخوفهم علي ، حنان الأم ويا سلام على حنان الأم متمثلا في طبق شوربة ساخنة بالليمون ،

الوعكات الصحية : لحظات نادرة لا تعوض

اتذكر بعد ولادتي لابني البكري حمزة داهمني دور شرير : صداع وغثيان .. والأسوأ من هذا وذاك هاجس ظل يلح علي طوال الليل يقول لي "لو انا تعبت من سوف يعتني بحمزة" لم انم ليلتها ليس بفعل الصداع ولكن بفعل هذا الهاجس ، ومن يومها وأنا اعتبر الحق في المرض مطلبا انسانيا عادلا بشرط أن تكون الوعكة خفيفة :دور برد ، لوز ، صداع ، سخونة ، وكفانا الله شر انفلونزا الطيور واخواتها

بالأمس صممت سارة ألا تترك لي فرصة لاستمتع بوعكتي .. وأن أمارس أحد أهم طقوس المرض : كوب من الليمون الساخن بالعسل تدخل بعده تحت البطانية وتدع مقاومتك الداخلية تحارب المرض وانت متفرغ للهلوسات ..

سارة جالها مزاج تسهر حتى ساعات الصباح الاولى ..لا وايه عاوزة حد يلاعبها ...

في الصباح تقمص حمزة ونور أدوار دكاترة .. وهات يا فحص وتفعيص فيا .. ويكتبوا لي وصفات طبية ... وروشتات تحتوى على اسماء ادوية من وحي خيالهم

اعتقد أن وصفات حمزة ونور ساهمت في تحسن حالتي كثيرا وشكرا شكرا لشوربة الماما

8 comments:

ghkholy said...

حنان.. لا أعلم لم لم أكتب لك "من بدرى"
من يوم ما فتحت البلوج أول مرة و انا بافكر اكتبلك.. فكرت و فكرت و ترددت.. ثم أخيراً، إتخذت قرار، و عملت بلوج علشان اكتب براحتى
كتير قوى كنت عاوزة اعلق ع ال
posts
بتاعتك عشان بس اقولك: و انا كمان
وانا كمان حاسة كدا أو و انا كمان مكتئبة كدا أو و انا كمان تعبانة كدا
أنا مبسوطة انك فوتتى ع البلوج.. ما تطوليش ف البعاد.. و حطيه عندك عشان نعذب اصحابنا هما كمان معانا.. يمكن الاقيهم بيبعتوللى و يقولولى "وانا كمان"

shirry said...

عندك حق احلي حاجة لما تلاقي اللي حواليكي مهتمين بيكي
وياسلام علي الشربة باليمون
لاء بجد عندك حق

ربنا يخلي لك اولادك ويخليكي لهم

وابقي تعالي بقي

dr.Roufy said...

ألف سلامة عليكي من أدوار التعب الشريرة..والمسالمة كذلك
:)
دمتِ بخير أنت ومن تحبين

nody said...

السلام عليكم ورحمه الله
الف سلامه عليكى من التعب
ان شاءالله القطه السوده الوحشه

MariumaZ said...

سلامتك ألف سلامة يا حنان
أنا حاسة بيكي شوية في حكاية إن الواحد ساعات بيستحلى العيا كده على خفيف علشان ينام في السرير واللي حواليه يهتموا بيه شوية بس على شرط العيا مايطولش عن يوم او بالكتييير اتنين
ربنا يخليلك أدوية حمزة ونور ويجعل فيها الشفا
:)))))))

حنة said...

آه يا مريم انا بصراحة كنت باستهبل ومستحلية العيا ع الآخر وبادلع على ماما ع الآخر
مرسيه يا مريم يا جميلة زيارتك لمدونتي واضافتي عندك كمان وانتي عارفة طبعا انا بحب مدونتك قد ايه
د. روفي شكرا على زيارتك .. زيارة الاطباء اليومين دول غالية قوي .. بس انتي كمان عارفة غلاوة زيارتك عندي من غير دور برد ولا حاجة
شيري انا سعيدة بمرورك في مدونتي في اجواء الوعكة الصحية ومانجلكيش في حاجة وحشة نورتي المدونة

اما بقى ام ملك حبيبتي
تعملي مدونة وماتقولي ليش
ومدونة تحفة وكتابة بديعة
ازاي يا غادة
لا وايه كتابة بتعيشها كل واحدة فينا في حياتها اليومية
مبروك المدونة يا غادة وابقي طلي علي برضه
ساعات ستجدي ما يسرك

حنة said...

نودي حبيبتي
الله يسلمك
وبعد الشر برضه ع القطة السودا ... مالهاش ذنب
صباحك عسل

أحمـــــد علـــــــى said...

حنان ... أولا ألف سلامة عليكى .. كلنا لها والبرد الخفيف من ألذ الأمراض .. شوربة وعسل ولمون وحاجة سخنة جاية فى السرير .. آخر دلع
بس فى الآخر برضه مرض ونتمنى العافية منه
الحكمة العربية بتقول " لكل إمرء من اسمه نصيب "
واضح إن لولا حنيتك مع ولادك ماكانوش حنوا عليكى لدرجة التفعيص والوصفات الطبية.. ربنا يخليهم هم ومامتك وشوربتها .. وتقومى بالسلامة