Saturday, March 22, 2008

يا كل عشاق الصيف :ها قد بدأت الحياة






الصيف بدأ ، بالأمس داهمتني رائحة الفراولة وأنا أسير في الشارع ، كانت هي أولى لحظات الصيف بالنسبة لي ، كدت أرقص صربا ، لكني عبرت عن فرحتي بخطوة سريعة أشعر معها أنني احتضن الهواء وانا آخذ نفسا عميقا ، أحب الصيف ، هو فصلي المفضل ولا عزاء للرومانسيين عشاق الشتاء ، فالصيف هو ملك الألوان وزمن الشمس المشرقة ، وهو يناسب جدا عشاق الروايات الواقعية ، إذ انك تشعر معه بإيقاع الحياة بشكل لا تجده في أي من الفصول الأخرى ، هو كذلك فصل النهار الطويل ، لن تشعر أبدا فيه أن عمرك سينتهي سريعا ، وهو فصل الفاكهة : عنب ، بطيخ ، خوخ ، شمام، أحمدك يا رب ، هو فصل يشبه مصر ، دافئ وقاسي وفوضوي ولذيذ وزحمة ، ربما لهذا مصر لا تنام في الصيف ، تجعل منه مهرجانا كبيرا ، الصيف أيضا هو الفصل الذي يناسب الأمهات ، حيث لا خوف من نزلات البرد على الأبناء ، في الصيف تتكامل كل عناصر الطبيعة حين تهب نسمة باردة في ساعة عصرية أو تلمس قدميك البحر في المصيف ، الصيف كذلك هو فصل البشرة السمراء ، وهو فصل الأجازات ، والملابس القطنية الخفيفة .. الصيف بدأ ومعه الحياة ...

5 comments:

صوت من مصر said...

والله يانونه بمان انى اول واحد هيعلق على الموضوع
اسمحيلى اتدلع وانا بكتب يعنى ودى محسوبيه ايضا ؟
الصيف لذيذ جدا بموت فيه لانى بحب ريحه المانجه وتتخيلى طبعا البات الموزز فى الصيف بيكتروا جدا يعنى من كله يا ريس تانى حاجه بقى وده الاهم الهدوم رخيصه لانها خفيفه وده موسم الحياه بالنسبه للذباب
موضوع جميل قوى يا حنون

Unknown said...

يا رب صيف ارحم من حر القاهرة القاسى
يا رب تلات اربع سكان القاهرة يهاجروا فيه ويسيبوها لينا

Marwa Friday said...

صباح الفل يا حنان
مش ممكن أبداً.. لا والله مش ممكن التوارد العجيب ده!،وأنا ماشية النهاردة على القنطرة جنب فكهاني رائحة الفراولة صحت نار الشوق لحلاوة ليالي الصيف.. وقلت ساعتها كده الصيف دخل.. رغم إن الفراولة مركونة عنده بقالها شهرين كده!.. بس يمكن منظر المياة المرشوشة قدام البيوت والمحلات.. وبلوزات البنات الملونة له مفعول تاني!.. على فكرة رجعت وأبطلت مفعول دهشتي لما بصيت على البرج بتاعك القوس زيي!.. تحياتي

سنووايت said...

انا بقي الصيف بدأ معايا بحاجة غريبة جدا
كنت بردو معدية من جنب الفكهاني واتفاجات برائحة "الجوافة" مع ان الجوافة في اخر الصيف بس واستغربت جدا بس حسيت ان الصيف جه -وللعلم انا من عشاق الجوافة-

بوست فيه حياة بجد حسيت اني سعيدة وانا بقراه مع اني من عشاق الشتا لاني لا اطيق الحر ولا الزحمة ولا الحشرات بس في نفس الوقت التغيير حلو والصيف فصل الحياة

MariumaZ said...

بالرغم من إن الصيف جميل طول ما الواحد مشغل التكييف ومش شامم عرق الناس... يبقى زي الفل... فير كده الصراحة أنا بموت في الشتا وبحزن لما بينتهي
كنت بكرهه زمان علشان المدرسة طبعاً وإلتهاب اللوز والأنفلونزا
بس دلوقتي ما بحبش الصيف علشان ريحة الناس بتطلع وبتبان كأن المية انقرضت من البيوت أو فيه حاجة منعتهم يغسلوا هدومهم ويستحموا
ده غير الدبان اللازقة والجو والرطوبة
وماسورة العيال والشباب اللي بتضرب في الشوارع لما الإمتحانات تنتهي والأجازة تبدأ... وتلاقي الشباب لا ليه شغلة ولا مشغلة إلا التلطيع في الشوارع ومعاكسة اللي رايحة واللي جاية
والضغط لما بينخفض وإحتياج الواحد لشرب مياه كتير وأكل السكريات
الصيف حلو علشان اللبس أرخص وعلشان بنسافر كتير وعلشان الألوان والفسح وكل ده... بس لا يزال الشتاء هو المفضل بالنسبة لي