Monday, April 7, 2008

مقترحات ارجو فهمها للحوار



لا اعرف فعلا هل نجح الاضراب ام لا ، لا استطيع ان ارفع رايات النصر كما يفعل المدونون الآخرون ، ولا استطيع ان أردد كلام الحكومة في أن الاضراب فشل ، ويبدو انني سأظل بين هذا وذاك .. هي منطقة وسطى لا احبها كثيرا .. لكني مضطرة ابقى بها ان كانت منطقة تنيرها الحقيقة حسب اعتقادي


قبل سنوات كنت انتمي للحركة السياسية .. كنا نصدق ما نفعله والناس لا يصدقون ، انهم لا يروننا


واعتقد هكذا الحال الآن الا قليلا


لم يضرب الموظفون ولم يتوقفوا عن الذهاب لمكاتبهم وهذا دائما هو حال الموظفين .. انهم قدر مصر وآفتها ، الموظف لا يخالف امرا لرئيسه ويخشى على القروش القليلة التي تأتيه من الحكومة حتى لو تكفه عيش حاف


المظاهرات اقلقت الدولة وارعبت الداخلية التي حولت البلد لثكنة عسكرية وهذا يحسب ضمن نجاح الاضراب لكنه ليس كافيا الا اذا اردنا ان نلعب مع الحكومة لعبة القط والفار وهي لعبة يحبها الكثيرون في مصر .. مثيرة ولطيفة .. ولا تؤذي احدا في الحقيقة لا تؤذي الدولة ولا المعارضة



ولا اعرف فعلا لماذا لم يدخل الاخوان اللعبة لأنهم وحسب ما يرددونه دائما عن قوتهم فهم قادرون على تحويل اللعبة لحقيقة قد تنتهي بوصولهم للسلطة .. وخلاصهم من البهدلة في المحاكم العسكرية ، لا اعرف ماذا كانوا سيخسرون أكثر ، كان موقفهم مخذيا وقد حزنت وأنا أرى شخصيات احترمها كعصام العريان وعبد المنعم ابو الفتوح تردد أكاذيب للتبرير في البرامج التلفزيونية


نأتي مرة اخرى للسؤال الصعب هل نجح الاضراب ام لا ؟ طيب ماذا كان هدف الاضراب ؟


الاحتجاج .. قد حدث فعلا


اكثر من ذلك لم يحدث وهو ما نحتاج أن يكون نصب اعيننا اذا كان قرارنا ان نواصل (وانا لست ضد ذلك اطلاقا) يوم 4 مايو


اننا نحتاج ايضا ان تتشكل لجنة لادارة الاضراب تنسق بين اطرافه، تحدد اهدافه ، تتحاور مع من يركبون دماغهم لعل وعسى ننجح في ان نفعل شيئا


أقول هذا وانا اعلم انه من الممكن ان نفعل هذا الشئ .. وأن مصر تحتاج هذا الشئ مصر تحتاج اضرابا وعصيانا مدنيا وتغييرا يحتاج نفس طويل وتخطيط وصبر.. فقط علينا ان نستطيع الابصار


لا اريد ان اكون منظرة .. لكن لا يسئ احد فهمي ارجوكم انا لست ضد الاضراب ولا الاحتجاج .. انا فقط اريد ان تكون حركة منظمة وهذا ليس عيبا


13 comments:

مصطفى كامل (مصرررررى قووووى) said...

عصيان مدنى منظم ويحدث ما يحدث بعدها

بطوط حبوب said...

قال أبو الحارث أحمد بن محمد - رحمه الله -: "سألت أبا عبد الله في أمر كان حدث ببغداد، وهمَّ قوم بالخروج، فقلت: يا أبا عبد الله، ما تقول في الخروج مع هؤلاء القوم ؟ فأنكر ذلك عليهم، وجعل يقول: سبحان الله، الدماء الدماء، لا أرى ذلك ولا آمر به، الصبر على ما نحن فيه: خير من الفتنة، يسفك فيها الدماء، ويستباح فيها الأموال، وينتهك فيها المحارم، أما علمت ما كان الناس فيه أيام الفتنة ؟ قلت: والناس اليوم أليس هم في فتنة يا أبا عبد الله ؟ فقال: وإن كان، فإنما هي فتنة خاصة، فإذا وقع السيف: عمت الفتنة، وانقطعت السبل، الصبر على هذا ويسلم لك دينك: خير لك، ورأيته ينكر الخروج على الأئمــة، وقال: الدماء، لا أرى ذلك، ولا آمر به"

مصطفى كامل (مصرررررى قووووى) said...

لما تولى امير المؤمنين \عمر بن الخطاب الامر بعد خليفة رسول الله
خطب فى جموع المسلمين داخل مسجد رسول الله
قائلا -- ان رايتمونى احكم كتاب الله وسنة رسولة في حكمى عليكم فاعينونى وان كان غير ذلك فقومونى -
هنالك رد احد صحابة رسول الله الاجلاء
نقومك بسيوفنا يا عمر
لم يغضب عمر واقر ذلك القول

صوت من مصر said...

انشاء الله فى 4 مايو مع بعض ولا زى 6 ابريل

micheal said...

خلينا نقول أول الغيث قطره وربما يكون 4 مايو أفضل
تحياتي

بنت مصريه said...

عندك حق والله وانا معاكى اللى حصل ف المحله ده تخريب مش اضراب

حنة said...

عزيزتي بنت مصرية انا مش ضد الاضراب ومش شايفة ان اللي حصل في المحلة تخريب
لكن انا نفسي في حركة منظمة اكتر
انا اقرب لوجهة نظر مايكل المتفائلة واللي شايفة انه يمكن يكون 4 مايو افضل .. خطوة خطوة فعلا
انا مش قادرة اجزم اني فاهمة الحوار التراثي بين بطوط ومصري ، بس الاحوال ضاقت ولازم حركة وتغيير حقيقي
وان شاء الله مع بعض في4 مايو يا محمد

(احمد سكر ) said...

الاخت الغاليه حنه

انا مكنتش فى مصر وقت الاضراب
بس شفت وتابععت فى الفضائيات
فعلا حاجه تكسف والله
وانا معاكى فى اخر كلامك
لازم يكونالاضراب منظم

مش تخريب
وقتل
وتدمير

تحياتى لقلمك الحر الجرىء

احمد سكر

على الزيبق said...

انا معاكى
وموافق على جزء كبير منكلامك
ولذلك أنا عامل تصور بسيط للإضراب القادم
وياريت تشاركينى برأيك
ولكى تحياتى

MariumaZ said...

حنان أنا معاكي في إن الموضوع محتاج ترتيب وتنظيم أكتر من كده، بس يا جماعة أرجوكم بلاش ناخد كلام الإعلام من برامج وجرايد ونقول عليه آمين... اللي حصل في المحلة في واقع الأمر لا كان تخريب ولا بلطجة ... دي حركة أهلية وإنتفاضة شعبية لأن الناس خلااااااااص ناضت وفاض بيها.... المظهر لا كان عشوائي ولا ينقص من قدر المصريين أمام العالم شيئاً... بالعكس ده الناس حتى تحترمنا إن أخيراً في حد بيعترض على الأوضاع بأي شكل... الفضيحة الحقيقية هي المشاهد اليومية اللي في طابور العيش، والمساكن العشوائية والعشش الصفيح، والأعداد المهولة لأطفال الشوارع، والتلوث البيئي والسحابة السودا... هو ده اللي يخجل بجد

أما عن رأيك يا حنان في إن الإخوان كانوا سلبيين أوي في حكاية الإضراب دي... أولاً لأن تلت تربعهم بدون مبالغة في المعتقلات يا كانوا محبوسين قبل إنتخابات المحليات... زائد إن لو كانوا وضحوا موقفهم زي ما بيحصل كل مرة... الحكومة حتطلع تقولك الإخوان مأثرين على الناس ودي إرادة قلة بسيطة من الشعب بيؤمنوا بالجماعة المحظورة والهبل ده
لكن فعلاً اعتقد إن الإضراب ده طلع من جميع طوائف الشعب... بدون إعتبارات لإنتماءات سياسية أو ديانة أو حزبية

أتمنى نجاح 4 مايو ونرجو التنسيق جيداً هذه المرة كما قلتي

حنة said...

بصي يا مريم
انا متفقة معاكي فعلا
بس موضوع الاخوان ده باختلف معاكي فيه
احنا علشان نغير النظام في مصر لازم نعرف ان هيكون فيه رد قوي من الحكومة وكله هيدفع تمن وتضحيات
الاخوان مش هيخسروا اكتر
بس هم الفئة الوحيدة اللي عندهم كوادر ومتعاطفين من موظفي الحكومة
وده كان ممكن ينجح الاضراب
ويقولوا بقى اضراب الجماعة المحظورة ولا المهببة
انا مش اخوان وكنت وقتها مستعدة يقولوا عني مشاركة في اضراب الاخوان
المسألة محتاجة ضربة رجل واحد
علشان كده انا ضد الدعوات اللي طلعت على الفاس بوك بتقول مش عاوزين الاخوان يوم 4 مايو
لا عاوزينهم
عاوزينهم يبقوا جدعان اكتر ويتخلوا عن حذرهم
ويفهموا ان ضربوا الاعور على عينه قال خسرانة
خسرانة
انا متعاطفة مع الاخوان
بس مستحيل اتعاطف معاهم بعد تخاذلهم يوم الاضراب
يعني في السياسة مفيش حاجة اسمها حد يصعب علي
فيه حاجة اسمها حد قادر يغير
حد قادر يعمل حاجة مش ييجي وقت الجد وينخ

حنة said...

العزيز سكر .. ما حدث في المحلة لم يكن تخريب لكن حركة شعبية
واللي خرب هم الشرطة اللي قتلوا ولدكان بيفتح الشباك ويبص
المحلة بتدفع تمن اللي محتاجاله مصر كلها
وده بسبب ان مافيش تنظيم كفاية
الزيبق انا متفقة معاكوكتبت لك اقتراحات في مدونتك

أبو نزار عبد الرحمن الشرقاوى said...

الىى حصل فى المحله خطيه النظام مش الشعب ,موضوع بطوط الحبيب عن عدم الخروج على الأئمه بقى نكته بايخه هوة فين الإمام ومين الإمام إسأل الإمام على ليه مش تصالح مع معاويه وريح الامه من الفرقه أو إسأل نفسك ليه بتقول معاويه رضى الله عنه وهوة الى فرق الأمه عشان الحكم خمس سنين فتاوى تحريم الإعتراض بحجه الخروج على الغمام بقت أغبى نكته شلت الحضارة الإسلاميه وكانت سبب فى دمارها, انا بعتبر مجرد خروج المصرى على صيغه عبوديه الحاكم الى أصر عليها جبرا أو إختيارا بقوة السيف أو فتاوى السلطان على مدى قرون يعتبر نجاح والموضوع محتاج تنظيم عشان مش يتحول لمجرد هبات للزعر والجعيديه زى ما كان بيسميها الجبرتى وعشان تسيب أثر أكبر من مجرد المزيد من شحن عصابات وميسليشيات الامن